Buka Jahitan Setelah Seminggu Biopsi?

Gambar sebenar

Setelah seminggu pembedahan biopsi yang telah saya jalani, sudah tiba masanya untuk dicabut jahitan pada bahagian pembedahan berkenaan. Jadi saya pergi berjumpa Dr. Raj di klinik beliau yang terletak di Bandar Jasin. Doktor tersebut memang baik hati kerana beliau mencabut jahitan kesan pembedahan itu serta disediakan ubat sapu dengan caj secara percuma sahaja..hehe.. Harap doktor Muslim juga mampu berbuat begitu. Berkhidmat sambil beramal apabila ada kesempatan.

Namun, para doktor Muslim juga ada yang baik hati seperti itu. Ada seorang doktor yang saya kenal semenjak sekian lama, yang sangat-sangat baik hati dengan saya. Namanya Dr. Rosnah Adam yang juga emak angkat saya. Bahkan beliau sudah saya anggap seperti emak saudara saya sendiri. Beliau adalah pengamal perubatan 'Homeopathy', bukan perubatan ‘Elopathy’. Sudah lebih 10 tahun beliau menanggung saya dengan ubat-ubatan percuma. Moga ALLAH SWT membalasnya.

Sudah agak lama saya makan ubat-ubatan yang Dr. Rosnah telah berikan. Tetapi mungkin belum rezeki saya untuk sembuh.

Mungkin pada minggu hadapan saya akan dapat tahu keputusan biopsi bagi memastikan apakah benar saya ini mempunyai penyakit ‘Muscular Dystrophy’(MD), dan apakah jenis MD yang saya alami.  Kerana penyakit MD terlalu banyak sehingga mencecah 80 jenis!

Jika benar saya ada penyakit MD, saya syak saya adalah jenis ‘Duchenne MD’. Kerana beberapa gejalanya ada persamaan dengan saya:

“Gejala biasanya muncul sebelum usia 6 dan mungkin muncul pada awal masa kanak-kanak. Mereka mungkin termasuk:

    * Kelelahan
   * Kelemahan otot
          o Mula di kaki dan pinggul, tetapi juga berlaku kurang parah di leher, lengan, dan bahagian lain dari tubuh
          o Kesulitan dengan kemahiran motor (berjalan, melompat, melompat)
          o Kerap jatuh
          o Cepat memburuk kelemahan
    * Progressive kesulitan berjalan
         o Kemampuan untuk berjalan mungkin akan hilang oleh usia 12

Pada usia 12, sebahagian besar pesakit terhad kepada kerusi roda.”
Sumber rujukan: The New York Times

Tetapi ada satu gejala yang mungkin tiada persamaan dengan saya:
* Terencat mental (mungkin, tetapi tidak memburuk dari masa ke masa)

Pesakit MD, kesihatan mereka ada progessive, makin lama makin menurun kesihatan. Berdasarkan fakta yang saya baca, para penghidap MD, sepanjang hayat mereka terpaksa bergantung pada ubat-ubatan atau makanan tambahan (supplement) bagi melambatkan progressive. Fakta berkenaan berlaku seperti apa yang saya rasakan, saya akan rasa lemah, letih dan tidak berdaya apabila tidak mengambil sebarang ubat-ubatan atau makanan tambahan (supplement). Dan mahu bercakap pun rasa tidak bermaya. 

Mungkin itu antara sebab saya ini pendiam. Jika anda berjumpa saya di luar, pasti anda terkejut. Kerana saya adalah seorang insan yang agak pendiam. Di alam maya sahaja kelihatan lantang mengemukakan segala pandangan dan pendapat.

Namun ia tidak menjadi alasan bagi saya untuk tidak berusaha menjadi insan yang cemerlang. Kecacatan fizikal tidak sepatutnya menjadi batu penghalang untuk saya berjaya. Paling penting saya tidak boleh menjadi orang yang berputus asa. Kerana ALLAH SWT paling tidak suka orang yang berputus asa.

Kesimpulannya: Bersama menantikan keputusan biopsi pada minggu hadapan bagi memastikan apakah benar saya menghidapi ‘Mucular Dystrophy’ dan apakah jenisnya? Jika benar saya menghidapinya, saya dan keluarga tidak usah mengeluh, berdukacita dan berputus asa. Seterusnya kami wajib terus berikhtiar mencari solusi bagi merawat saya walau pun tidak sembuh 100 peratus.

Sekian,

Wallahu’alam.

Adli Abdullah
2hb Ogos 2010